Connected Live maart 2019

28-3-2019

Ken je ons jaarlijkse magazine Connected al? Vanaf nu organiseren we Connected Live, waar je onze cases in real life kan ervaren. Dit jaar gaat Connected over vertrouwen. Het vertrouwen in consumenten, vertrouwen in merken, technologie, maar ook hoe dit werkt in je brein. De middag was gevuld met interessante sprekers en hieronder lees je alle outtakes!

connected live trends
https://carat-cdn.azureedge.net/media/11040/c816b4f_rectangle.jpg

Hoe werkt ons brein?
Eerste spreker is Erik Schoppen, neuro- en gedragswetenschapper, over hoe vertrouwen werkt binnen en buiten ons brein. Aan de hand van een aantal voorbeelden laat hij zien hoe ons brein in de loop der eeuwen is geëvolueerd. Hoe vertrouwen mede wordt bepaald door de aanwezigheid van 4 neurotransmitters die wij allemaal bezitten: dopamine, endorfines, serotonine en oxytocin. Deze ‘natural drugs’ maken dat we open staan voor verandering, dat we hoop en/of vertrouwen hebben in de toekomst en dat we opkijken naar (en vertrouwen hebben in) bepaalde leidersfiguren. Who needs cocaine?!

Trends, trends, trends
De volgende spreker is onze eigen Sven Huberts, van Isobar, met een korte update over de nieuwste technologische ontwikkelingen en hoe je deze kunt toepassen in je merkcommunicatie. De vlucht die technologie neemt de laatste paar jaren maakt het ook steeds moeilijker om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat niet. The fake” en the real” zijn bijna niet van elkaar te onderscheiden. Hierdoor wordt het voor merken steeds belangrijker om technologie in te zetten om je merk te beschermen en fraude uit te bannen. Gelukkig zijn er ook mooie, positieve toepassingen. Een goed voorbeeld zijn de Snelweg sprookjes, ontwikkeld samen met Volkswagen, door toepassing van Extended Reality. Met deze interactieve luisterapp, speciaal voor kinderen ontworpen, wordt de buitenwereld een actieve rol toebedeeld tijdens het autorijden. Zo worden kinderen op zowel taalkundig als creatief gebied gestimuleerd en wordt de schermtijd verminderd.

Short-termism en Merkbouwen: geen goede match
In de break-out sessie was het woord aan Reynder Bruyns, Digital Strateeg bij iProspect. Hij zet uiteen wat de verschillen zijn tussen short-term en long-term effecten, en hoe vertrouwen in data en conversie een merk kan verleiden om op ROI te focussen en minder te doen aan merkenbouw op de langere termijn. De voorbeeldcase van de Engelse ANWB toonde aan dat dit een negatief effect kan hebben op je Top-of-Mind Awareness en je marktaandeel.

Happy eyes: “welk prijskaartje hangt er aan jouw ogen?”
Tot slot een case van Pearle, gepresenteerd door Lisanne van Midden (Pearle) en Sven Vening (ACHTUNG!) die laten zien hoe de nieuwe merkstrategie van Pearle tot stand is gekomen. Pearle heeft de laatste paar jaar in toenemende mate concurrentie van pure players (webshops) die voor lage prijzen modieuze brillen online verkopen en zo de omzet van retailers zoals Pearle afkalven. Pearle hecht groot belang aan de professionaliteit van haar opticiens en wil dit benadrukken door terug te gaan naar de basis: je ogen. Door de ogen centraal te stellen in de nieuwe merkcampagne wordt aangetoond hoe belangrijk het is om professioneel advies te krijgen.

Held van de dag: Ramon
De middag werd afgesloten door Little Big Speaker Ramon, een geweldige jongen die ambassadeur is van Stichting De Opkikker. Ondanks zijn zware handicap kijkt hij de wereld in met een gezonde dosis humor en heeft hij alle vertrouwen in de toekomst.

Wij sluiten ons aan bij Ramon, tot volgend jaar!

 

connected live trends
^Terug naar boven