De winnende case YIM weekend: een persoonlijke overwinning in teamverband

8-2-2017

Ik zeg vaak dat ik mij niet laat definiëren door mijn functieomschrijving en nu was daar de kans om dat te bewijzen. In het eerste weekend van februari vond het jaarlijks terugkerende Young In Media (YIM) workshop weekend plaats. Dit jaar begaf ik mij samen met zo een 40 jonge media professionals richting een hotel in Bergen om daar tweeëneenhalve dag kennis op te doen en deze uiteindelijk uit te werken in een case voor een adverteerder.

YIM Media Young winner DAN innocent
https://carat-cdn.azureedge.net/media/7419/img_4878-edithr-3_square.jpg

Aan de hand van een strakke planning is er op de eerste twee dagen ontzettend veel kennis gedeeld door sprekers uit verschillende hoeken van de mediawereld. Een lange zit die dubbel en dwars goed werd gemaakt door de hoeveelheid inspiratie die opgedaan kon worden. Waar ik ’s ochtends hoorde hoe springlevend print nog is, werd mij ’s avonds verteld dat de ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) zo hard gaat dat we in 2030 misschien wel vaker met bots praten dan met elkaar. Eng? Nee, fascinerend.

Vrijdag rond de klok van vier uur was het zover, de adverteerder werd bekend gemaakt. Na flink wat speculaties werd bekend dat we vijf uur de tijd kregen om een case uit te werken voor smoothie merk innocent. Het uitwerken van de case was een schone doch stressvolle taak. Met de voorbereiding uit de DAN workshops en gefotografeerde slides van de sprekers op zak startte ik de vijf uur met goede moed. Met vier teamgenoten die ik kort ervoor had leren kennen sloot ik mij op in een zaal. ‘Een feit is geen insight’ galmde het in mijn hoofd. Hoe vorm ik de boodschap van onze insight zo duidelijk mogelijk? Waar zit de spanning? Wat beweegt de doelgroep? Heeft dit idee potentie om de gewenste penetratie en awareness te creëren? Het constant bekritiseren van je bevindingen en denkwijze is een enorme uitdaging. Maar wel één waar ik goede energie van krijg. Het resultaat was een plan bestaande uit één overkoepelend creatief idee op zo een manier doorvertaald in de juiste mediumtypes dat de kracht van elk gekozen medium centraal stond in creatie en inzet.

Om tien uur vrijdagavond verdween onze USB in een envelop bij het YIM bestuur en vertrokken we richting de plaatselijke kroeg voor wat ontspanning. ‘Work hard, play hard’ is achteraf helemaal geen slecht motto voor deze dagen. Na een veel te korte nacht ging de volgende dag om half negen de wekker en anderhalf uur later stond ik met twee teamgenoten voor de zaal te presenteren. Gezonde spanning, want we geloven in onze strategie. En dat bleek terecht, want na een tweede keer pitchen in de finale besloot de klant dat hij met ons idee rechtstreeks naar zijn baas in Londen kan. Wauw!

Een persoonlijk doel voor mij is om mijn strategische denkwijze verder te ontwikkelen, iets wat met deze case zeer zeker gelukt is. Al met al was het YIM weekend een te gekke leerzame ervaring die ik iedereen die de kans krijgt graag aanraad.

Sophie Benink

YIM Media Young winner DAN innocent
^Terug naar boven