Digitaal straatbeeld

9-2-2017

"In 2010 was slechts 1 procent van de buitenreclame digitaal, in 2016 is dat al 15 procent", volgens directeur Fred Kuhlman van het Nationaal Adviesbureau Buitenreclame. Hij verwacht dat de markt doorgroeit naar misschien wel 25 procent in 2020. "In Engeland is inmiddels al bijna 50 procent van de buitenreclame digitaal." Het straatbeeld wordt de komende jaren dus een stuk digitaler. Maar hoe gaat dat er dan uit zien en wat kun je er zo al mee als adverteerder? Ter inspiratie hebben we een drie opvallende cases voor je op een rij gezet.

https://carat-cdn.azureedge.net/media/8078/digitaal-straatbeeld-1_square.jpg

Google
De QR code kennen we al en die was geen onverdeeld succes. Google ging in Australië een stap verder door smartphone bardcodes te combineren met wireless near-field communications (NFC) technologie om consumenten te betrekken bij deze digitale billboards. De uitingen waren te zien op de vliegvelden van Sydney, Melbourne and Brisbane en boden de bezoekers de mogelijkheid om content te selecteren en via Google Play tegen betaling te downloaden naar hun Android toestellen, gebruikmakend van de gratis WiFi op het betreffende vliegveld.

Hive
De OOH-campagne van de Britse energieleverancier hive was gericht op thuiskomende Londenaren. Bij de bagageband op het vliegveld kregen de mensen die zojuist waren geland vanuit Mumbai het temperatuurverschil tussen London en Mumbai te zien. Vervolgens werd hen geadviseerd om alvast hun verwarming en water via hun smartphone op temperatuur te brengen. Dat is wel zo comfortabel thuiskomen.

Netflix House of Cards
Voor een campagne van Netflix hebben onze Franse collega’s gekeken waar in Parijs veel mobiel naar Netflix werd gekeken. Vervolgens zijn op die locaties offline objecten ingekocht en konden voorbijgangers zichzelf faceswappen met Kevin Spacey en deze foto delen via Snapchat, het snelst groeiende social media kanaal. Op deze manier zorgt Out of Home voor content en die de consument online kan delen.

Shazam Posterscan
Sinds een jaar biedt Shazam de mogelijkheid om naast muziek ook printafbeeldingen te scannen. Deze nieuwe vorm van adverteren biedt veel mogelijkheden om op grote schaal buiten- of printreclame interactief te maken voor een grote groep mensen. Met 2.000.000 regelmatige gebruikers is het natuurlijk een techniek waar OOH dankbaar gebruik van kan maken. Magnum en Nespresso hebben al een beetje aan de techniek kunnen proeven.

Continental Banden
Continental Banden was een official sponsor van Euro 2016 en integreerde vragen over het toernooi in zijn OOH-campagne. Het merk vroeg mensen om hun vragen te tweeten en daarbij de hashtag #ContiQuiz te gebruiken. Deze vragen werden vervolgens in de uitingen getoond met de kans op een prijs voor degenen die aan de actie meededen. De gebruikte technologie maakt het mogelijk om fans nauwer te betrekken en realtime data in de uitingen te gebruiken.

- Carat Nederland

^Terug naar boven