Machine overtreft mens in Opel campagne

5-2-2018

iProspect Nederland heeft nieuwe kunstmatige intelligentie getest bij het managen van een online campagne voor Carat klant Opel. Resultaat: de machine scoort tien procent beter dan de mens.

https://carat-cdn.azureedge.net/media/9370/man-vs-machine_square.jpg

Eind 2017 tuigden iProspect en Carat, beiden onderdeel van Dentsu Aegis Network, een proef op waarbij de mens direct tegenover de machine werd uitgespeeld. Beiden kregen een social advertising campagne van Opel toegewezen. Een socialmediaconsultant met jaren ervaring op het Opel-account nam het op tegen technologie die bij Dentsu Aegis in India is ontwikkeld.

De looptijd, budget, creatives en doelstelling waren identiek. Het enige verschil was de campagnemanager. Een belangrijk deel van campagnewerk bestaat normaalgesproken uit het zoeken en vinden van potentiële klantgroepen en die binnenmengelen met reclameboodschappen. Ergo: toewijzen en verschuiven van budgetten tussen doelgroepen en het aan- of uitzetten van advertenties. Dit is in de proefopstelling geautomatiseerd.

Dentsu Aegis Nederland laat aan Emerce weten: “De machine heeft de man verslagen. De gerealiseerde CPA binnen de machinecampagne was tien procent lager dan binnen de campagne die werd aangestuurd door de senior consultant. Ook op vrijwel alle secundaire metrics, zoals bereik, clicks en andere soft conversies scoorde de machine beter.“

Senior Social Advertising Consultant Boris Jurriens: “Nee, de campagnemanagers gaan nu niet de deur uit bij ons. Consultants blijven hard nodig maar het werk gaat wel veranderen. Er hoeven minder handmatige, repetitieve taken worden gedaan, zoals budgetverschuivingen bij campagne-optimalisaties. Ze kunnen meer op strategisch niveau aan campagnes gaan werken.”

De in India ontwikkelde kunstmatige intelligentie heet DAN Data Lab Tools. Dat omvat: de Automated Media Planner, Ad Select (A/B-test), Budget Optimizer en Lasersight (doelgroepanalyse Facebook). Dentsu Aegis Nederland neemt de tools op in zijn standaard techstack met performancetools. Klanten die dat pakket afnemen, en daar de zogeheten ‘media fee’ voor betalen, beschikken over de nieuwe hulpmiddelen.

^Terug naar boven