XITE lanceert Nederlands eerste programmatic advertising campagne op TV voor Carat

4-7-2017

Muziekbrand XITE biedt adverteerders vanaf deze maand de mogelijkheid om online advertentiecampagnes op televisie in te kopen. Hiermee is XITE de eerste TV-zender in Nederland die advertising via het online model aanbiedt via een ‘lineair’ kanaal. Hiermee doorbreekt XITE de traditionele vorm van adverteren op televisie en zet hierbij het GRP-model om naar CPM.

https://carat-cdn.azureedge.net/media/8467/oreo-thins_square.jpg

Mondelez International is met het merk Oreo als, exclusive launching partner, de eerste adverteerder die vanaf 4 juli gebruik maakt van programmatic advertising op XITE. Deze samenwerking is tot stand gekomen met mediabureau Carat, die recent ook al een media first had met HbbTV voor haar adverteerder Chio.

Met online advertising op een lineair kanaal kunnen campagnes bij XITE nu crossmediaal worden ingekocht op zowel televisie als online kanalen. De aandacht wordt hierbij gelegd op de consument in plaats van een specifiek medium. In eerste instantie wordt dit via RON (run-of-network) ingezet. Binnenkort zal dit echter, in samenwerking met RTL, overgaan op targeted advertising, waarbij specifiek en doelgericht kan worden geadverteerd op basis van geslacht, leeftijd, geografie of zelfs muziekvoorkeur.

“De veranderende mediaconsumptie zorgt ervoor dat wij voortdurend op zoek zijn naar nieuwe technische innovaties om muziekvideo’s op de beste wijze bij de kijker te brengen. Mediabureau Carat sluit met hun visie die traditionele TV-planning future proof maakt hier perfect op aan. Vanuit een ‘audience first’ gedachte ontwikkelen zij net als wij een geïntegreerde aanpak die zorgt voor effectieve en efficiënte campagnes”, aldus Marco van Houdt, Director Brand Partnerships bij XITE.

Mihaela Maftei/Amandine Gillet, Brand Manager Oreo Benelux: “Oreo is de perfecte partner voor deze lancering van Xite. Een cool en jong merk dat altijd op zoek is naar innovaties. Deze zomer lanceren wij een revolutie voor Oreo in Nederland: Crispy & Thin. ‘The great taste of Oreo in a thinner and crispier treat’."

Mediabureau Carat is een onderdeel van het Dentsu Aegis netwerk, een groep die voorop loopt in digitalisering van media. Zo koopt deze groep de programmatic media voor Mondelez in heel Europa in vanuit haar vestiging in Amsterdam. “Wij zien deze eerste bescheiden stap in programmatic TV inkoop als het begin van een revolutie voor de inkoop van reclame inkoop op het grote scherm als geheel waarbij we straks niet meer op basis van proxys (panels) inkopen maar op users en views. Dat zal naar verwachting de gehele TV inkoop markt flink op zijn kop zetten” Aldus Tim van der Bilt, Managing Director Amplifi bij Dentsu Aegis Network.

Het bieden van online advertising via de televisiezender is mogelijk dankzij de Personalised Music Television service van XITE. Met deze service, gelanceerd in 2015, kunnen kijkers hun muziekzender personaliseren door muziekvideo’s te liken en te skippen. Daarnaast kan de kijker kiezen uit verschillende gecureerde themakanalen of zelf een kanaal aanmaken.

^Terug naar boven