Cocio Zomernachten

2016

Een aantal jaar op rij verlaten jongeren massaal de categorie zuivel. Hun zuivel inname neemt af en ze kiezen voor meer aantrekkelijke merken in het frisdrank- en  energy drinks segment, maar kiezen  ook steeds vaker voor vruchtensappen en water. Ze percipiëren  het aanbod in het zuivel segment als saai en kunnen zich hiermee dan ook lastiger identificeren. 85% van de Nederlandse consument houdt echter wel van chocolade dranken.

In Nederland domineert Chocomelk van FrieslandCampina (voorheen Nutricia) deze categorie. Door zware media ondersteuning (2,5 mio. euro), sterke zichtbaarheid instore en niet te vergeten een sterke heritage (sinds 1932). Chocomelk wordt echter wel meer gezien als een  familie merk.

In Denmarken bestaat Cocio al sinds 1951 en is daar een gevestigd, hip en trendy zuivelmerk onder youngsters.  

In Nederland moet Cocio ook verandering gaan brengen binnen de zuivelcategorie binnen youngsters en is in 2015 geïntroduceerd.  Waar Chocomelk de focus meer legt op de winterperiode zal Cocio zich positioneren als een zomerdrank.

NL
v 1.800.000 views 1.8+ miljoen views. Gemiddelde tijd van videoweergave: 8:21min (63%). Daarnaast heeft de campagne ruim 76K likes-stemmen

BRIEFING

Breng een nieuwe chocolade melk op de concurrerende Nederlandse markt en maak van Cocio hét symbool van goede smaak.

INZICHTEN

In 2015 is Cocio ondersteund door middel van de inzet van video’s en  TV  op selectieve jongerenzenders. Daarnaast is er gesampled op festivals om trial te realiseren en de doelgroep Cocio te laten ervaren.

Op basis van een aantal insights van de doelgroep is er gekozen voor een aangepaste benadering in 2016. We weten dat youngsters veel video content consumeren. Maar ze zijn ook erg kritisch als het gaat om commercialisering van merken. UGC of video content van (social)influencers  is dan ook meer engaging dan content gepushed door FMCG’s.

En last but not least, hoe kunnen we de aanwezigheid op festivals (waar jongeren frequent te vinden zijn) in de zomer meer benutten dan alleen het uitvoeren van sampling activiteiten.

 

OPLOSSING

Voor 2016 is er gekozen om lokale video content te maken met STUK TV ( >1 mio+ subscribers op YT) die samen met BN-ers festivals gaan bezoeken en daar allemaal opdrachten zijn gaan uitvoeren. Deze content is vervolgens  gedistribueerd via de meest gebruikte kanalen:  YT/FB/Instagram. En om het bereik verder te vergroten via regulier TV-RTL5 en via RTLXL

v 1.800.000 views 1.8+ miljoen views. Gemiddelde tijd van videoweergave: 8:21min (63%). Daarnaast heeft de campagne ruim 76K likes-stemmen
v 2.300.000 2.3 miljoen views op RTLXL RTL XL homepage-vermelding trending topic TV: 8x RTL 5 Next episode: totaal uniek bereik van 161.000 TV: 27 floating billboard promo’s: totaal uniek bereik van 948.000
F 2.500.000 impressies In totaal zijn er 2.500.000 impressies op Instagram/Facebook geleverd. 12 video posts; 13 posts met BNérs op social en meer dan 35 posts STukTV social
^Terug naar boven