Hou je adem in voor longonderzoek

2016

Het Longfonds (voorheen Astma Fonds) strijdt tegen longziekten en wil gezonde longen gezond houden. Ze strijden samen met hun donateurs, leden, vrijwilligers en anderen voor gezonde lucht en voor gezonde longen. Het Longfonds is zowel een fondsenwervende organisatie als een patiëntenvereniging.

Ruim een miljoen mensen in Nederland hebben een ongeneeslijke longziekte. Op dit moment zijn longziekten als COPD en longfibrose niet te genezen, want kapotte longen zijn nog niet te repareren. Dankzij veelbelovend onderzoek in Groningen lijkt longreparatie nu dichterbij te komen. Dr. Reinoud Gosens ontdekte dat het toekomstige medicijn tegen de longziekte COPD misschien al verborgen zit in ons lichaam.

Het is de droom van iedereen met een longziekte: dat kapotte longen weer gerepareerd kunnen worden.

Voor dit onderzoek naar longreparatie is geld nodig. En dat onderzoek is hard nodig, want elk jaar overlijden nu nog meer dan 6.000 mensen in ons land omdat hun longen niet meer werken.

NL
E 560.000 seconden In totaal is er gedurende 560.000 seconden de adem ingehouden door de deelnemers.

Briefing

Hoe kunnen we met media de doelgroep in beweging krijgen om een bijdrage te laten leveren in enerzijds het benodigde geld (€ 300.000,-) voor Longonderzoek en anderzijds in een stijging van de naamsbekendheid van het Longfonds van 72% naar 80%. Dit is belangrijk, omdat sinds januari 2013 de naam van het Astmafonds is veranderd in Longfonds.

Ten tijde van de geplande campagne wordt er ook een mailing verzonden aan leden en donateurs van het Longfonds en profiteert zo van de extra media aandacht. Het Longfonds is een charitatieve organisatie en wil zoveel mogelijk van het beschikbare geld voor onderzoek aan wenden.

Inzichten

Mensen die geen longpatiënt zijn weten niet hoe belangrijk gezonde lucht en gezonde longen zijn.  Om mensen aan te zetten tot actie is het dus van belang om de urgentie hiervan te laten ervaren. Deze bewust-wording zal mensen sneller overhalen om een financieel steentje bij te dragen aan onderzoek. Door je adem in te houden ervaar je hoe het is om ademnood te hebben.

Het toevoegen van een spelelement in de vorm van elkaar uitdagen kan resulteren in een vliegwiel effect. Dit uitdagen van mensen op social media kan zorgen voor veel organisch bereik, gezien de ervaringen van andere campagnes zoals de Ice Bucket Challenge.

 

Oplossing

Op basis van deze inzichten is de activatie “Hou je adem in voor Longonderzoek” ontwikkeld. Hiervoor werd een online platform ontwikkeld waarop de doelgroep kon testen en daarmee ervaren hoe lang ze hun adem konden inhouden. De prestatie bood vervolgens de mogelijkheid om te doneren. Om uiteindelijk tot het gewenste bedrag voor onderzoek te komen kreeg iedere seconde die men de adem inhield een waarde van  €0,10.  Middels social share buttons werd de doelgroep in staat gesteld om anderen uit te dagen en hierdoor ontstond er organisch bereik voor de campagne.  te geven. Dit platform werd via verschillende betaalde mediakanalen aangejaagd. De inzet van AV media had tot doel het realiseren van awareness. Om de doelgroep tot actie aan te zetten werden er traffic genererende display uitingen op het Sanoma netwerk en Facebook getoond. Daarnaast werd de doelgroep uitgedaagd door bekende  op wachtmomenten in het openbaar vervoer met de inzet van digitale schermen

In de communicatie werd slim gebruik gemaakt van bekende Nederlanders die lieten zien hoelang zij hun adem in konden houden waardoor er een breder sociaal draagvlak voor de campagne ontstond.

E 560.000 seconden In totaal is er gedurende 560.000 seconden de adem ingehouden door de deelnemers.
Q Naamsbekendheid De beoogde doelstelling op naamsbekendheid na afloop van de campagne is ruimschoots behaald.
^Terug naar boven