Microsoft GDPR Podcasts

2018

Gort droog thema, en toch relevant zijn... De GDPR (de vernieuwde privacywetgeving AVG) was in 2018 één van de grote thema’s binnen de zakelijke wereld. Een thema wat super relevant was en is, maar tegelijkertijd een droog thema. Als één van ‘s werelds grootste techbedrijven, en b2b partner, wilde Microsoft bekendheid creëren rondom dit onderwerp en tegelijkertijd thought leadership op dit onderwerp claimen op een eigentijdse manier. Wij ontwikkelde daarom samen met Microsoft en BNR ‘De Grote Data Podcast Roadshow’ (GDPR). Een 16-delige, redactioneel onafhankelijke, podcastreeks. Podcasts zijn innovatief en persoonlijk, on-demand te beluisteren en bieden meer verdieping dan een reguliere radio-uitzending.

NL

Aanpak:
Microsoft wil thought leadership claimen op het onderwerp “GDPR” en werkte voorheen met traditionele b2b middelen als whitepapers, webinars, display advertising en events. Microsoft is tegelijkertijd een bedrijf dat graag wilt pionieren. Een innovatieve manier van marketing is echter geen doel op zich. We zochten naar een communicatie aanpak die aansloot bij het media gebruik van de doelgroep, in een format dat in trek is bij de doelgroep, en waarmee deze laagdrempelig en zonder veel moeite wordt bereikt. Terwijl je tegelijkertijd de volledige aandacht hebt.

Met als belangrijke doelstelling: ‘Hoe kan Microsoft relevante content aanbieden die uiteindelijk converteert in (nieuwe en) bruikbare sales leads?’. Zo kwamen we uit bij podcasts als format. Podcasts zijn in korte tijd ontzettend populair geworden, en dat terwijl het allang bestond. In Nederland hebben we het over 3,4 miljoen per maand (bron: Frankwatching 2018).

We wilden een B2B doelgroep bereiken en zochten aansluiting bij één van dé B2B platforms van Nederland: de FD Mediagroep en hun luister- en podcastzender BNR. Alle podcasts zijn redactioneel onafhankelijk opgenomen door BNR; zelfs kritische noten ten aanzien van Micosoft werden niet geweerd. Belangrijke sleutelfiguren zijn benaderd en geïnterviewd. De rol van Microsoft werd op een innovatieve manier - door zogenaamde host reads binnen de podcast - aangeduid. Hierdoor werd de doelgroep heel direct en op een persoonlijke manier aangesproken.


De podcastserie werd gedistribueerd via BNR.nl, de BNR App, Spotify, iTunes en overige podcastplatformen. De content die hieruit voortvloeide werd in een speciale native campagne via de platformen van FD en BNR gedistribueerd. Microsoft heeft de podcasts verspreid via de eigen owned kanalen zoals intranet en nieuwsbrieven. Om een breder (zakelijk) publiek te kunnen interesseren voor de podcastserie zijn ook LinkedIn en het zakelijk channel van Adfactor (o.a. Bright.nl, RTLZ.nl, etc) ingezet. Hierbij is gebruik gemaakt van native ads – uitingen waarbij het mogelijk is om een korte uitleg te geven over GDPR. Een moeilijk doch belangrijk onderwerp, waar wij de samenleving over wilden informeren en helpen. Onder anderen te gast in deze podcasts waren: Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens; Bram van Tiel, director cybersecurity en privacy bij PwC; Simon Hania, corporate privacy officer bij TomTom; Wienke Giezeman, mede-oprichter van The Things Network.

Resultaat:
Het totaal aantal luisteracties van De Grote Data Podcast Roadshow is uitgekomen op ruim 37 duizend, met een gemiddeld aantal luisteracties van ruim 1.100 per week. De podcastserie bestaat uit totaal 16 afleveringen en de bezoekers zijn voor 53% extern (Spotify en iTunes) en 47% via de interne kanalen van BNR gerealiseerd.

Microsoft heeft na de invoering van de wet op 25 mei 2018 een significant lagere cost per lead gerealiseerd dan in de overige landen. Dit was mede te danken aan de succesvolle campagne, de spin-off in PR en het relatief hoge aantal luisteracties van de podcastreeks.

Het succes van deze podcastreeks was zo groot, dat Microsoft de samenwerking heeft verlengd met een Europese podcastreeks over Artificial Intelligence.

Benieuwd naar de podcastst? Luister hier een uitzending:

Voor meer podcasts, klik hier

Campagne periode:
H1 2018

Klant:
Microsoft

Bureau:
Carat

Verantwoordelijk bij bureau:
Wendy van Helden

Verantwoordelijk bij klant:
Eva de Vries
Suzanne Trippelvitz
Babet Siemerink

^Terug naar boven